Glade børn og reelle minimumsnormeringer

Børnefamilierne har krav på høj kvalitet i børnepasningen. Profilen på vores daginstitutio­ner skal fortsat udvikles fra traditionel pasning til udfordrende og inspireren­de læringsmiljøer. 

Vi skal fortsætte det pædagogiske udviklingsarbejde for at sikre et højt pædagogisk niveau. De seneste vurderinger af Herlevs daginstitutioner pegede på, at alt for mange af institutionerne har pædagogiske udfordringer.

Derfor skal vores børneinstitutioner have en ordentlig normering, have velholdte indre og ydre lokaliteter, som er æstetiske og kunne tilbyde alle børn indholdsmæssige udfordringer. Både danske og internationale undersøgelser peger entydigt på, at der er en sammenhæng mellem gode normeringer, fysisk rummelig plads, uddannet personale og muligheden for at give børnene en god start på livet. Samfundsøkonomisk kan det betale sig.

Minimumsnormeringer skal være reelle og andelen af uddannet pædagogisk personale skal sikres. SF ønsker også opnormering af daginstitutioner, SFO og Klub Herlev, så personalet har tid til at tage sig af alle børn og modvirke konsekvenserne af den negative sociale arv og social ulighed.

Udmøntningen af statslige midler til bedre normeringer skal tilgå den enkelte institution til bedre normering og ikke placeres i en central pulje, som forvaltningen kan skalte og valte med. Det er imod principperne i budgettildelingsmodellen og mindsker gennemsigtighed og gennemskuelighed for det enkelte dagtilbuds økonomiske ramme. Det er også en forældet måde at tænke forebyggelse og social indsats ind – det gøres bedst ved flere faste hænder i de enkelte institutioner. SF ønsker fortsat flere af de ekstra midler til bedre normering fordelt via den særlige trivselspulje, som på baggrund af socioøkonomiske kriterier tildeler flere penge til de daginstitutioner, som har brug for ekstra ressourcer til den pædagogisk forebyggende indsats.

  • Nedslidte daginstitutioner skal renoveres og legepladsforholdene skal forbedres. Legepladserne
  • skal være kreative og motorisk udfordrende, eksempelvis som naturlegepladser.
  •  
  • SF afviser den tiltagende tendens i Herlev til at sammenlægge institutionerne til stadig større enheder. Dansk forskning peger entydigt på, at institutioner over 100 børn er udfordret på det pædagogiske og ledelsesmæssige miljø.
  •  
  • Svaret på den manglende uddannede arbejdskraft på daginstitutionsområdet er bedre normeringer, nærledelse og faglighed. Flere pædagogmedhjælpere og PAU’er skal tilbydes pædagoguddannelse. Det sikrer kvaliteten arbejdsmiljøet, så flere bliver på arbejdsmarkedet og er et incitament for at flere vil gå på fuld tid.
  •  
  • 1.maj-ordningen, hvor de ældste daginstitutionsbørn overgår til SFO pr. 1. maj, har altid været en spareøvelse og har aldrig haft et pædagogisk grundlag. SF vil derfor afskaffe 1.maj-ordningen, så børne starter i august i børnehaveklasse og SFO.

Børn i daginstitutionerne skal have et dagligt sundt og økologisk måltid mad.

SF vil arbejde for:

  • Pædagogisk udvikling af daginstitutionerne: Inspirerende og udfordrende læringsmiljøer for børnene.
  • Målet er max 3 vuggestuebørn/6 børnehavebørn pr. pædagogisk medarbejder – vel og mærke ud over administrativt, ledende personale og specialpædagogisk støtte. Forholdet mellem uddannet/uuddannet personale skal genoprettes på minimum 65/35 og helt stigende til en pædagogandel på 80 %.
  • Sikre det nødvendige antal daginstitutionspladser efter udviklingen i børnetal­let. Ingen forældre skal vælge dagplejen på grund af manglende institutionspladser.
  • I udvalgte daginstitutioner skal der være en udvidet åbningstid, så pasningsmulighederne indrettes efter småbørnsfamilier med fx aften, natte og weekendarbejdstid.
  • At sikre et højt pædagogisk niveau og fortsætte det pædagogiske udviklings­arbejde – genoprette puljerne til personalets kompetenceudvikling og efteruddannelse.
  • De lavest mulige takster for børn i daginstitutioner og skolefritidsordninger – det langsigtede politiske mål er gratis børnepasning.
  • At madordningen – et sundt økologisk måltid mad hver dag til alle børn i daginstitutionerne – videreføres i fuld skala.
  • Afskaffe 1.maj-ordningen, dvs. de 5-6-åriges overgang til SFO pr. 1. maj i skolestartsåret udskydes til august og den naturlige start i børnehaveklasse.