Grøn byudvikling og forskønnelse

Flertallet i kommunalbestyrelsen har gennem 15 år vedtaget den ene lokalplan efter den anden, hvor det tillades at bygge op til 11 etager og mega tæt. Og ofte helt uden grønne områder, legepladser og byrum. Vi ser desværre nybyggeri, hvor lys og sol bliver en mangelvare. Det bevirker stor fraflytning og gør det dermed svært at skabe boligsociale aktiviteter, der styrker fællesskabet.

Vi er med den nye kommuneplan på vej til at gøre op med en byudvikling over gevind. SF ønsker en langsommere byudvikling med vægt på fællesskabsorienterede boligområder og arkitektoniske principper, der i overensstemmelse med byens identitet og karakter, skaber kvalitet i byggerierne, f.eks. via materialevalg, facadeudtryk, lave bygningshøjde, opdeling af facaden, taghældning, bevaringsværdige træk, grønne områder, byrum og legepladser mv.

SF har en vision om, at vores byrum og boligområder skal være smukke, indbydende og attraktive at leve i. Gerne med kunst i gadeplan og gavludsmykning.

Det er vigtigt, at de grønne pladser og arealer i Herlev bevares og udvikles. De bolignære grønne områder har stor betydning for beboernes afstresning, velvære og miljø. Derfor bør der kun gives mulighed for nybyggeri, når der er tale om ældreboliger og offentlige institutio­ner. Ikke flere højhuse og ikke mere asfalt her. De få resterende arealer bør reserveres til åbne, tilgængelige og åbne rekreative arealer for beboerne i Herlev. SF er skeptisk over for fortsat boligfortætning og er imod, når det ikke sker som led i kvalitetsløft af de eksisterende boligenheder.

Nye lokalplaner skal have ambitiøse bestemmelser, som fremmer bæredygtigt byggeri og byudvikling. Kommunen skal sikre, at lokalplanernes rammebestemmelser bliver overholdt til alles bedste.

Vi skal investere i vild natur på alle tænkelige steder til glæde for børn og voksne og til glæde for naturen selv. Herlev er over de seneste år blevet tæt bebygget og flere grønne oaser har måtte lade livet. Hvis vi investerer i naturen, får vi ikke bare renere luft og drikkevand, vi får også gladere og sundere børn og voksne.

I disse år er vi i gang med det store regnvandsprojekt i Kagsåparken, som ud over de miljømæssige gevinster også vil gøre området til et flot rekreativt område til glæde for beboerne i de tilstødende områder. SF ønsker også, at Sømoseå som del af det grønne loop i Marienlundskvarteret tilbageføres til en sund økologisk tilstand og rekreativt attraktivt område. Kagsengen skal på samme måde udvikles, så dets rekreative værdier for nærområdet styrkes.

Meget få unge har økonomi til at bo i en nybygget bolig. Derfor bør de unge tilbydes de boliger, som de ældre forlader, når de flytter i ældreboliger. Af hensyn til de unge og enlige skal de små lejligheder bevares. SF ser positivt på, at mange flere nye boliger målrettes ældre, så der kan blive et mere naturligt flow i boligudnyttelsen.

SF ønsker, at erhvervsområderne fortsat udvikles, og at områderne får et attraktivt, ordentligt og imødekommende udseende. Herlevs beliggenhed tæt på lufthavn, kollektive trafikforbindelser og motorveje bør udnyttes til at tiltrække nye typer erhvervsvirksomheder. En offensiv miljøpolitik og bæredygtige løsninger er også bidrag til en dynamisk erhvervspolitik.

Den handelsmæssige udvikling skal have Herlev Bymidte som omdrejningspunkt for også på længere sigt at fastholde Bymidten som kommunens handelscenter. Samtidig skal grundlaget for lokalcentrene styrkes. Hjortespring-centret er renoveret og ombygget, hvilket har løftet området.

SF har en vision om, at Herlev er et sted med en velfungerende kollektiv trafikbetje­ning, plads til bløde trafikanter – fodgængere og cyklister – og høj trafiksikkerhed. SF ønsker en forbedring af den kollektive trafik – flere busafgange og bedre forbindelser – og en nedsættelse af billetpriserne. SF glæder sig over, at letbanen fra Lyngby til Ishøj ad Ringvej 3 snart kan tages i brug.

Cykelstinettet skal opgraderes og hænge bedre sammen, især i den nordlige del af Herlev og gerne i samarbejde med nabokommuner, så de ikke stopper, når kommunegrænsen stopper. Flere supercykelstier skal fremmes. Vedligeholdelsen af cykelstierne – bl.a. ny asfalt – skal forbedres for at øge komforten. Cykelparkeringsforholdene skal forbedres ved flere stativer bl.a. ved Stationen, ved Bymidten og Medborgerhuset. Cykelparkeringsområder kan mange steder overdækkes og evt. monteres med solceller eller grønne tage. Herlev skal også markedsføres og være kendt som cykelby.

Støj-og luftforureningen betyder en ringere livskvalitet for mange mennesker og skal aktivt bekæmpes. Støj og møg giver stress, forhøjet blodtryk, hjertekar- og luftvejssygdomme og indlæringsvanskeligheder hos børn – en risiko vi skal forsøge at komme til livs i Herlev. Specielt skal der udføres støjdæmpende foranstaltninger i forhold til den stigende trafik gennem kommunen. Herlev kommune skal arbejde for, at hastigheden på Motorring 3 nedsættes, så trafikstøjen dæmpes.

Vi ønsker også en opprioritering af trafiksikkerheden i vores boligområder, bl.a. med foranstaltninger til nedsættelse af hastigheden og omlægning af villavejene fra sort asfalt til grønne veje med bedre mulighed for fællesskabsorienterede aktiviteter på eller i tilknytning til vejene.

Ved alle former for nybyggeri og større renoveringer skal tilgængeligheden sikres for mennesker med handicap.

SF vil arbejde for:

  • En reel åben og demokratisk borgerinddragelse ved forslag og hørringsprocesser om kommuneplaner, lokalplaner og anden byudvikling.
  • Nej til generel boligfortætning – ja til ren luft og lys omkring vores boliger. Nej til boligbyggeri op til 11 etagers højde. Ved nybyggeri skal målet være at øge flowet gennem boligmassen. Målet er bæredygtigt byggeri – klima, miljø og socialt og på den måde i sidste instans også økonomisk. En række ikoniske bygninger skal bevares og renoveres, hvis grundlaget er bæredygtigt.
  • Udvikling af erhvervsområdet – aktiv indsats for at tiltrække nye innovative og miljøorienterede virksomheder.
  • Bymidtens rum skal udvikles – Herlev Torv skal forskønnes, og Bygaden skal lukkes og indarbejdes som en forlængelse af Herlev Torv til Paletten.
  • Mere vild natur og beplantning af byrum, pladser, vejrabatter og stier med vilde blomster, frugttræer og buske/træer. Øge tilgængeligheden til naturområderne i Herlev, foretage en afbalanceret naturpleje og sikre den biologiske mangfoldighed.
  • Omstilling af Sømoseå og Kagsengen til kreative områder, herunder tilbageførsel til sund økologisk tilstand.
  • Etablering af ny bypark i Erhvervskvarteret og forskønnelse af Hjortespringvej og Tvedvangen.
  • Udbygning og billiggørelse af den kollektive trafik – flere busafgange og bedre forbindelse mellem Nord- og Syd-Herlev.
  • Flere supercykelstier, sammenhængende cykelstisystem, nye cykelstier på fx Grønsvinget, Tvedvangen og bedre vedligeholdelse af belægningen på cykelstierne.
  • Stop for støj fra motor- og ringveje – ja til støjdæmpende foranstaltninger i form af fx hastighedsnedsættelse, støjsvag asfalt og støjskærme specielt ved til- og afkørselsramper­ne.
  • Nedsætte hastigheden på alle udsatte steder og hastighedsdæmpende foranstaltninger – bl.a. 30 km- og 40 km-zoner og flere bump/chikaner – i alle boligområder skal fremskyndes.­ Hastigheden på Herlev Hovedgade, Ringvejen og Ring 4 skal sættes ned fra de nuværende tilladte.
  • Etablering af en letbro over Ring 4 med tilslutning til Skinderskovvej.
  • Krydset Hjortespringvej/Herlevgårdsvej/Vindebyvej ombygges til rundkørsel med kunst og beplantning.